Imperiet 1983
Gruppen innehåller: Gurra Ljungstedt, Stry Terrarie, Per Hägglund, Christian Falk, Joakim Thåström.
Artikeln innehåller: Intervju, konsert, reklam för LP:n ‘Rasera’.
Förpackningsdatum: 26 september 1983.
Hållbarhet:...
En TV-film hade naturligtvis varit det bästa.
Öppningen: Sonya Hedenbratt sjunger Hasse & Tages text från "Konstgjorda
Pompe" 1963. "Rågsved / åtta trappor / fyra rum / två barn / min man och jag."
Den lätt ironiska 60-talsidyllens optimism och värme avlöses av gitarrmuller;
bilden skiftar till det kalla 80-talet och det Rågsved som sångerskans barn
växte upp i.
Kameran fokuserar på några bångstyriga frisyrer ovanpå maniskt stirrande
ögon, en mun som spottar ur sig sångrader... hela tiden det dånande larmet
som matchas av snabba klipp, bildväxlingar.
Föräldragenerationens blåögda socialdemokratiska hoppfullhet och tilltro
till ständig tillväxt bryts av barnens vilsenhet när allt inte längre går
så självklart framåt. Perfekt!
Skitsnack.
Medlemmarna i Imperiet har visserligen ett förflutet i stockholmsförorter
som Rågsved och Hökarängen, men det är fel att romantisera förortsrötterna.
Rockens kraft har ofta kommit från uppbrottet, rastlösheten, drömmen om att
aldrig behöva fastna. Därför är aldrig den vitala rocken bunden till en tid
eller plats, det ligger i dess natur att den bryter sig ur dom givna
förutsättningarna.
Därför var Ebba Gröns musik, för det är dom vi talar om, aldrig en hyllning
till förorten. Lika lite som Bruce Springsteens skildringar av
arbetarklasslivet är lovsånger till det livet.
Imperiet står för: Inte stelna till.
Så vi lämpar här och nu barlasten Ebba Grön över bord. I den gruppen blev
dagens Imperiemedlemmar Thåström, Gurra och Stry symboler, det hopp på vars
axlar den politiskt vänstermedvetna rockpubliken la sina egna förväntningar
och drömmar. Rollen som förorternas Robin Hood, dom rätta åsikterna och
uttryckens budbärare, blev allt svårare att bära.
Samma personer som hängde sina förhoppningar runt Ebba ser nu Imperiet som
svikare. Det är fritt fram för den kritik som aldrig kunde sägas när Ebba
levde. Fortfarande byggt på romantiserade missuppfattningar.
Men vem tänker på något sådant en kväll på Norsborgsgården i Fittja?
Fittja, fredag eftermiddag.
"Guds rike skapas i Fittja"
Det står så på en plansch på fritidsgårdens kontor, inrymt i skolan. Fittja
har 5 000 invånare, 42 procent är invandrare och skolundervisningen bedrivs
på 33 språk. Ett par hundra kommer till fredagskvällens disco, det ställe
där Imperiet gör sin turnédebut den här gången.
Imperiet åker tunnelbana till Fittja. Den första spärren lyckas Thåström
passera med en skrynklig gammal biljett som han snabbt visar upp innan
burvakten hinner reagera, men nästa gång bandet går ner i tunnelbanan blir
han stoppad. "Oj då, var den för gammal? Va, fem dagar...jag måste ha
blandat ihop biljetterna, säger Thåström med ljuv röst och lånar en femma
av Perre för att lösa biljett. Till T-centralen... Gurra, som verkligen
säger vart han skall åka, får punga ut med 12,50 för att få enkel biljett
till Fittja. Månadskort på SL ryms inte i det här bandets budget.
I Fittja sätter scenarbetarna och musikerna upp utrustningen. I väntan på
alla sladdar ska kopplas in och alla lampor lysa rätt och soundchecken bli
av fördriver dom tiden på olika sätt.
Thåström sitter med benen i kors på scen och försöker ta ut ackorden till
Mikael Wiehes "Ingenting förändras av sig själv". När ackorden sitter på
rätt plats sjunger han med mjuk röst:
"Det tog sin tid att se det klart;
att det vi skapar själva, det är den enda som blir av. Vi kunde gott behövt din hjälp.
För ingenting förändras av sej själv."
Wiehe och Hoola Bandoola är en av Thåströms starkaste influenser.
Basisten Krille Falk fyller i STIM-rapporter så att alla ska få lika mycket
pengar när Imperiet-kompositioner spelas, i radio t ex. Stry sätter sina
keyboards i rätt vinkel mot medhörningshögtalarna och från korridoren bakom
scenen hörs Perre Hägglunds saxofon som värmer upp tonen.
Trumslagare Gurra Ljungstedt är äldst i Imperiet; med sina 31 år har han ett
decenniums mer erfarenheter än Krille, fem år mer än de andra tre. Det är
inte bara åldern som är orsaken, men Gurra är den som sköter dom flesta
praktiska detaljerna för Imperiet. Det här bandet vill vara inblandat i allt
som rör verksamheten, vill försöka ha koll på att allt funkar. Gurra
förklarar:
- Vi har strulat i så många år. Det strulet vill man bespara publiken - och
oss själva.
Ändå har det kört ihop sig den här kvällen. Utan att Imperiet vet om det
finns två förband inbokade, grupper som säger sig vara lovade att använda
Imperiets anläggning. Det innebär ett par timmars merarbete, telefonerande,
trasslande, irritation.
Några arrangörer bär armbindlar med texten Drogfritt Fittja.
Ungdomsgårdsspelningar innebär alltid att rockbanden smusslar med starköl
eller vin, bär in det i anonyma väskor i stället för Systemkassar.
- Det finns olika sorters drogfria spelningar. Dels dom som har drogfritt på
affischen för att dom i så fall får bidrag från kommunen, dels dom rabiata
som för mig företräder en sorts fascism. Vi var på en Drag utan Drog - gala
i Katrineholm som var fruktansvärd; en anonym röst i högtalarna styrde en
viljelös folkhop mellan olika "aktiviteter".
Gurra tror att det är bättre att bejaka dom sprittraditioner som finns i
Sverige.
På en vägg i skolsalen i Fittja hänger Dagens Nyheters världskarta, som
visar skillnaderna mellan invånar-fördelningen, mattillgången och energi-
resurserna i världsdelarna.
- När man ser sådant känner man sig liten. Men inte nertrampad!
Det finns alltid någonting att göra.
- Jag kommer från en kollektiv tradition, jag lever inte med några privata
mål eller ambitioner. Jag vill behålla mina vänner, vill kämpa mot ordspråk
som "ensam är stark" eller "bra karl reder sig själv".
- Jag skulle gärna leva som i det gamla bondesamhället. Det betyder inte att
isolera sig och sköta sig själv, men kanske är det ett sätt att få en
rättvisare uppdelning i världen.
När Imperiet spelar är Gurras ansikte det mest uttryckslösa. Han slår
koncentrerat och sammanbitet på trummorna; kläderna är neutralt bekväma,
urtvättad T-shirt, bruna bomullsbyxor, gympadojor, en ring i vänster öra.
Utanför scen pratar Gurra mycket och genomtänkt, han formulerar sig noga och
väl, vet vad han vill. Han har läst film på universitetet och använder
författare eller filmer som exempel när rock-referenserna tryter.
- Min stora kick var att läsa "Tjänstekvinnans son" av Strindberg när jag
var 13-14 år. Att komma underfund med att en annan människa kan lida som en
själv...
Men nu hinner han inte läsa så mycket som han vill.
- Man blir lätt dum som rockmusiker. Och hur jag är efter dom kommande sex
veckorna på turné...
Gurra ler och skakar på huvudet. Och vad ska man då säga om den natt när
Finlandsbåten hade lagt till vid Medborgarplatsen mitt på Söder, en
kilometer från närmaste vattendrag?
Malmen, måndag natt.
En enmansorkester levererar hits och standardlåtar, "Up on lazy river",
"Viva Espana", "Rock around the clock" och "The heat is on" med samma
neutrala rytm; dom sällskapssjuka glider sunt på ett litet dansgolv intill
borden där entrecoterna just dukas av och groggarna hjälper till att ge det
rätta Finlandsbåtsgunget, trots att det här hotellet råkar ligga still.
Det är här Imperiet har råkat hamna efter en stunds jakt på nattöppna
matställen med plats för fem musiker och en reporter. Nu har dom ätit och
utstår irriterat en massa frågor om sånt dom egentligen inte vill prata om.
Äh, alltså, va fan, sluta gapa om Ebba och Rågsved nu för helvete!
Och rockens kraft...hur fan ska man kunna snacka om det? Det bara kommer
väl, är väl bara nåt man måste göra...alltså, va fan.
Gurra: Rock kan påverka folk i många riktningar, kan få dom att inte stanna
upp eller bli för blassé.
Perre: Man läser en bok eller en tidning eller ser en film och...KNÄPP.
Nånting som...moves you.
Gurra: Då tror jag en bok är bättre.
Perre: Många läser inte, en del går aldrig på teater.
Gurra: Det beror på hur man lyssnar, hur man känner instinktivt.
Thåström: Jag tycker det känns i ryggraden när man hör artister, vilken
tyngd dom sätter bakom det hela. Sen kanske dom sjunger blaj, blaj - man
får ändå en uppfattning om deras ärlighet.
Gurra: Det är vibbarna.
Thåström: Jag tror inte att man påverkar folk speciellt mycket med texter.
Jag tror inte det. Men OK...gör man det så är det väl bra.
Gurra: Man får aldrig underskatta dom som lyssnar. Jag får en känsla av att
Tomas Ledin, även om han tror på det han sjunger och tycker det är vettigt,
gör vad han tror folk vill höra. Han är bara ett exempel just nu för att jag
hatar den där låten, "Det finns inget finare än kärleken".
- Att göra det man tror folk vill höra och på det sättet är ett jävla förakt
mot dom som lyssnar. För folk är inte dumma. Folk är lättledda, men inte
dumma. Det är en jävla skillnad.
Krille: Jag kan sätta på en låt när jag är ledsen och bli lycklig, eller jag
kan vara olyckligt kär och sätta på en låt och få världens pryl på det.
Gurra: Jag tror man kan bli påverkad av bra musik, när det plötsligt dyker
upp en bra låt bland åtta bla-ha-sånger på radion. Men det där skulle jag
vilja ha en undersökning av. Visst fan tror jag musik kan förändra statiska
förhållanden.
Thåström: Börja inte svänga dig med ord nu för då hänger jag inte med.
Gurra: Det kan få en människa att ompröva hela sin situation.
Stry: Det är små steg, men dom kan leda långt vidare.
Thåström: Just nu verkar det inte vara speciellt mycket folk som rör sig.
Nu känns det som om musiken bara står och stampar...vadå Duran Duran och
Kajagoogoo - det kan inte bli mer än att man kanske blir kåt på någon. OK,
det är alltid nåt.
Stry: Jag tror inte att man kan ha den där Upp-aktiva prylen hela tiden.
Utvecklingen går i vågor. Samtidigt kan saker förändras mer långtgående.
Thåström: Ett steg bakåt och två framåt.
Gurra: Jag tror inte så väldigt mycket på det här att vi kan nå ut och
påverka folk. Samtidigt som det nånstans är därför jag håller på med det
här. Att få stå på en scen och uttrycka sina tankar. Jag tror inte att jag
skulle tycka så väldigt mycket om att vara en skådis i en ensemble och spela
gamla mästares dramer. Det skulle inte ge mig så mycket som det här, när jag
har en frihet att välja hur jag uttrycker mig.
- Samtidigt som vi är fast i den här jävla underhållningsgrejen. Ibland tar
man sig själv på väldigt stort allvar, men när man går ner på Ritz och
träffar en del folk är det inte så allvarligt längre.
Thåström: (på dalmål) Man kan ju inte va’ allvarlig ständigt och jämt.
Fittja, fredag kväll.
En gång hette han Anders S. Och bodde i Klippan, där han var med om att
starta en musikrörelse tillsammans med Mats P och Pål Spektrum: begynnelsen
var en Revox-bandspelare och Kriminella Gitarrer, Anders blev Stry Terrarie
och Klippan byttes mot Malmö och Garbochock. Ebba Grön spelade in hans
"Stockholms pärlor" och i slutet av 1981 blev Stry fjärde medlemmen i Ebba.
- Jag vill inte bestämma, jag ville inte vara en ledartyp. Det var bland
annat därför jag flyttade från Malmö till Stockholm. Jag har ingen klar
uppfattning om hur mina låtar ska bli, det är bra att få andras åsikter,
att se låtarna växa fram ur gruppen.
Stry är låtskrivare, inte musiker i första hand.
- Jag är primitiv som musiker, och jag har inga ambitioner att utvecklas
som organist. Någon annan kunde lika gärna spela mina partier. Men mina
låtar är bra.
Han har bott i Afrika i tre år som barn, hans texter och tankar går ofta
till motsättningen tredje världen/I-världen. Det handlar inte så ofta om
de allt mer svårgripbara motpolerna socialism-kapitalism.
- Västvärlden håller på att förstelna , och jag vet inte hur det går att
ändra. Jag är rädd att musiken håller på att ätas upp av den här stela
maskinen.
- Det viktigaste är att vara skärpt hela tiden. Att vara bakfull - det är
att fastna, att ge upp. Jag tycker det börjar bli jobbigt att vara full,
det är en förstelning.
- Jag är tveksam till det här gamla Allt Nu-yttrandet. Det betyder ofta att
det är OK att ha allt meddetsamma - men sedan vägrar man ändå att dö. Allt
Nu - det låter kanon, men nånstans är det totalt fel att ta ut allt i
förskott. Det finns så många saker som man först är säker på och sedan...
...sedan blir man osäker. Visst, allt var mer självklart förr. Då, när dom
här musikerna slog underifrån, inte visste hur mekanismerna fungerade. När
allt bara var att plocka, när dom gamla värderingarna och grupperna skulle
vädras ut. Strys ögon är trötta och hans leende är lika trött när han tänker
på att han och dom andra i Imperiet snart själva skall vädras ut. Men inte
än! "Övervintrande punkare utan attiraljer", kallar han Imperiet. Men några
attiraljer finns det väl, eller vad ska man annars kalla Strys scenklädsel?
Innan det är dags för att gå upp på scen tar han av sig sina förhållandevis
hela brallor och kryper in i ett par svarta tygstycken med stora revor, där
den bleka huden lyser igenom som skelettknotor i botten av en lerig grop.
När han sitter ner hänger pungen ut genom hålen.
Stry nämner ofta Dylan när det pratas låtskrivare och texter, men ‘Raw power’
med Iggy Pop är fortfarande den LP som träffat honom hårdast.
På scen spelar han både klaviatur och gitarr, han sjunger intensivt ett par
av sina låtar. Stry byter ofta meningsfulla ögonkast med den vandrande
rastlösheten i brun kostym som barfota rusar av och an på scen utan pauser.
Malmen, måndag
I Imperiet finns några av de mest uttalade vapenvägrarna i rock-Sverige, men
det hindrar inte...rocksamvaron påminner om lumparlivet. Samma grabbiga
småretande, rockpojkarna visar varann kärlek genom att häckla varann
istället för att kramas. Och samma fixering vid fraser eller upptåg. I
Imperiet säger alla "det är luuögnt", med jämna mellanrum - men nästa vecka
är det förmodligen någon annan fras.
Och precis som i lumpen finns det en grupp-chef som håller reda på det
mesta.
Utan Gurrra hade nog inbitna gerillakrigare som Thåström deserterat för
länge sedan. Men än behåller den här enheten sin slagkraft.
Calcutta, april
Efter tre månader i Indien flög Per Hägglund och hans tjej hem med SAS.
När planet lyfte från Calcuttas flygplats fick passagerarna färska svenska
tidningar. Det var den 10 april, och på första sidan såg Perre en bild på
Thåström och Stry. Va! Han bläddrade fram artikeln på insidan som berättade
om Imperiets första spelning på Kolingsborg. Han hade varit borta några
månader och Ebba Grön var upplösta och...vad hade hänt?
Före Indien-resan hade Perre varit rodde åt Eldkvarn och sen Ebba, innan
dess saxofonist i stockholmsbandet Grizzly. Och det var när Claes Carlsson
i Eldkvarn skulle plocka ihop en blåssektion till Ebbas tredje LP som han
fick höra att Perre varit saxofonist i Grizzly och...ja, på den vägen
fortsatte det. LP, folkparksturné, första Rymdimperiet-spelningen på
Alternativ jul i Rågsved 1982. Imperiet måste vara den grupp som Perre velat
vara med i ända sedan han plockade upp saxofonen igen!
Jo, tre dagar efter hemkomsten ringde Gurra. Perre blev den femte medlemmen
i Imperiet. Slut på inhoppen med Madhouse, Micke Hagström, Neon Leon och
Dramaten(!) där Perre stod som sångare i pjäsen "Mästaren och Margarita".
Tack vare turnén med Ebba Grön känner Perre att han varit med i bandet
länge. Det har gått snabbt att smälta in i Imperiet, även om alla former
för hur dom ska arbeta ännu inte hunnit finslipas.
Perre spelar inte bara sax på scen, han sköter klaviatur och synttrummor
också. Dessutom vill han sjunga mer, få in lite fräckare stämsång i musiken.
Saxofonen är ett fysiskt instrument, precis som Imperiets musik är fysisk.
Tonen skall vara rock och slå igenom, det ska följa vissa mönster. Vilket
innebär att jazzmusiker han känner säger: "Håller du på med den där enkla
musiken fortfarande?" Det är inte roligare med dem som undrar vad man
egentligen sysslar med, "va , för fan, spela med Imperiet?" eller dom som
avundsjukt tycker att han snackat sig till ett fantastiskt jobb.
Men vem sa att det skulle vara enkelt?
Malmen, måndag
Oj, oj, oj...Thåström skakar på huvudet och skrattar. Hur pass ansträngda
frågor kan dom komma upp med dom där Schlager-reportrarna? Vilken är den
mes överskattade idén i den västerländska civilisation? Oj, oj, oj.
Gurra: Fritiden.
Perre: Utvecklingen.
Gurra: Nej, ordet fritid.
Thåström: Du menar arbete kontra fritid?
Gurra: Ja, att det blivit ett begrepp istället för något självklart. Det är
en idé som jag hatar. Fritiden.
Thåström: Vad är fritid? Jag mår inte bra om jag har fritid. Vad gör man då,
är ute och går?
Gurra: Ingen av dom företagsledare som ger sina anställda fem veckors
semester pratar om fritid...
Thåström: Åh, för fan, jag läste en så jävla bra förklaring på det där i
"Anarki till vardags", jag kommer inte ihåg riktigt, det var fem helt
suveräna rader...det gick ut på att man till slut konsumerar sin egen skit.
Man producerar när man jobbar och sedan konsumerar man sin egen produktion
på fritiden, en hel karusell! På den så kallade fritiden.
Gurra: Det är det som jag tycker är helt absurt. Det finns ingenting som
heter fritid.
Thåström: Men frågan är om det är den mest överskattade idén.
Gurra: Det är vad jag kan komma på just nu.
Perre: Demokrati.
Thåström: Demokrati...ja, det väger i så fall tyngre.
Gurra: Nä.
Thåström: Jo, herregud, det gör det väl.
Gurra: Demokrati, det betyder folkstyre.
Thåström: Men det existerar ju inte.
Gurra: Ursprunget...det kommer från dom gamla grekerna.
Thåström: Men det finns inte nu.
Thåström: Det man kallar demokrati i västerlandet är överskattat. Det är
toppstyrning ändå. Det existerar ingen demokrati.
Stry: Det finns ett slags demokrati.
Thåström: Det kallar jag inte-fungerande demokrati.
Gurra: Men är demokrati en idé?
Stry: Det är en idé om att alla ska vara med och...
Gurra: Från början var det en idé, när folk levde i såna samhällen att dom
kunde förverkliga en sån grej.
Thåström: Idé eller begrepp, det kan väl kvitta. Fritid är väl ingen idé.
Gurra: Jo, jag tycker att det är det. Det är ett påhitt.
Thåström: Det är väl demokrati också.
Gurra: Det kom när det var naturligt att all deltog i besluten, men att
kalla dagens parlamentarism för demokrati är löjligt, eftersom alla inte
får den information dom skulle behöva för att delta i besluten. Demokrati
idag faller på sin egen orimlighet.
Thåström: Är det en orimlighet?
Gurra: Ja, jag tycker det.
Thåström: Jamen, den kan utvecklas till något mycket mer. I Sverige skulle
fortfarande alla kunna bestämma, det är ändå ett så litet land. Du kan ju
inte se det som en utopi. Den kan i varje fall förbättras...400 procent
minst.
Gurra: Den kan förbättras, men den inverkan som I-världen har på U-världen
den...th. Man kan snacka i olika termer hur mycket som helst men så länge
människor inte kan läsa...
Thåström: Eftersom demokrati strider mot naturlagarna är det en idé.
Gurra: Vaddå, strider mot naturlagarna?
Thåström: Naturlagarna. Äta eller ätas. Ett naturligt urval.
Gurra: Neeeeej.
Thåström: Det är det väl för fan. Vi pratar om människan som ett djur.
Gurra: Hur funkar det i djursamhället då?
Thåström: Det är en urskiljning. Den svage överlever inte.
Gurra: Det är en diktatur i så fall. Eller...man utrotar inte dom som är
svagare. Man slås om makten, det gör man, men...
Thåström: Dom svaga får ingenting att käka. För han kommer aldrig fram till
maten.
Gurra: Se på vargarna, det är ursprunget. Alla får äta, det funkar så och
det finns en ledare, men alla får något att äta och dom håller ihop.
Stry: Det beror på hur mycket mat det finns.
Gurra: Vargar är vårt ursprung. Vi lever på samma sätt som vargar.
Thåström: Nä, det är fiskar. Äh, jag säger bara att demokrati är en idé.
Gurra: Och du tycker att det är den dummaste idén.
Thåström: Nä, men den är dummare än fritiden. Demokrati är nånting
överskattat, den mest överskattade idén. Åh, vad jag hängde på Perting om
var att det kallas demokrati i Västerlandet men det funkar inte.
Krille: Men idén är vacker.
Thåström: Ok, idén om demokrati är bra...ha ha...jävlar också.
Gurra: Det är ju en skitbra idé.
Stry: Men kan det funka, när det blir stora land...?
Gurra: Klart det kan funka. Annars kan man ju gå och gömma sig.
Fittja, fredag
En del musiker blir plötsligt väldigt populära.
Dom senaste veckorna har det stått en del om Christian "Krille" Falk, som
hyllats för sitt bas-spel på Per Cussions LP ‘Don’t stop’ och på Imperiets
debutalbum. Innan dess fanns han i Madhouse, Krille hoppade av gymnasiets
första år för att vara med i rockbandet med rätter i rythm’n’blues. För
mycket rötter tyckte Krille, som var på väg att sluta...i två år gick han
omkring och trodde att han spelat i Madhouse i ett halvår...men det dök inte
upp något nytt fast jobb förrän Imperiet bildades ur gamla Rymdimperiet.
Många lägger märke till honom. En del för att han har fula ormmönstrade
byxor på Imperiets release-bilder, andra för att han rör sig så speciellt
på scen.
- Jag tycker om att röra på mig, jag vill öppna kroppen, känna rytmen och
pulsen. Den lyckokänslan vill jag förmedla till publiken, känslan av att
öppna kroppen och bara leva med musiken.
Krille har en synk i kroppen, som gör att rytmerna barra sitter där utan
vidare. Därför kan han spela trummor utan vidare också. Basen låter bra på
gården i Fittja. Krille spelar exakt och distinkt, klädd i skära
manchesterjeans, vit turban med tutti-frutti-färgade garnbitar i kanterna
och den rätta coola tredagarsskäggstubben. Nitbälte och röd-svarta skor.
Det är luuögnnntt.
Självförtroendet sitter i musiken, än så länge känns det ovant att bidra
med texter till Imperiets låtar. Men det kommer, han försöker arbeta med
det också...Och vill gärna börja plugga igen; framtiden för basister utan
låtskrivarprofil är inte så ljus. Andra nyckelord: Aretha Franklin, rytmiskt
och fysiskt, svart och kåt, att inte ge upp, hålla andan vid liv.
Krille räknar in...1.2.3.4 och börjar spela på sin Höfner-bas där det står
Bob Dylan. Imperiet försöker än en gång att få den här spelningen att bli
perfekt, att få ordning på sig och publiken.
Reportern vandrar runt i konsertlokalen som verkar jobba som aula till
vardags. Han försöker få kläm på det där speciella svårgripbara som skulle
skilja Imperiet från andra rockband. Finns det över huvudtaget nånting
sådant? Det är då Thåström lägger in överväxeln.
Mistlurs studio, augusti
Innan Imperiet började spela in ‘Rasera’ tänkte dom göra så mycket som
möjligt "live i studioin". Det sprack förstås redan på första låten och
blev det gamla vanliga...bara bas och trummor sitter. Resten får man jobba
vidare med.
Fast det fanns en idé om soundet, som behölls hela vägen. Det skulle vara
ett ruffigt sound, så som Imperiet låter live.
Men scenen är en sak och LP-inspelningar en annan. Den kraft och visuella
styrka som finns på en konsert går inte att fästa på vinyl. Och dom exakta
sound och nyanserade ljudspecialer som hamnar på skiva går inte att upprepa
på scen.
Dom flesta låtar jobbas fram i replokalen. När låtskrivarna, i första hand
Stry och Thåström, kommer med dom är det bara skelett...ingen av
kompositörerna har färdiga arrangemang o skallen. Bara en ungefärlig...som
på "Tusentals händer" där Stry ville göra nånting liknande "Going to a Go Go".
Malmen, måndag
Imperiet ger inte intervjuer, Imperiet talar ut, Imperiet säger ditten,
Thåström säger datten...Buden har skiftat som möjligheterna att prata med
dom här rockmusikerna. Och meningen.
Nu har dom i varje fall enats med Mistlursdirektören Peter Yngen om en
charm-offensiv omkring LPn, och därför ställer dom upp på intervjuer. Fast
dom uttrycker det inte så krasst, utan säger att dom känner för att göra
intervjuer just nu.
Å andra sidan har dom kära guldgossarna redan funderat ut hur bilderna ska
tas.
Så medan ni läser den här artikeln: Ha framför er en bild av en glitterklädd
Peter Yngen som sandwichman bär skylten: Imperiets LP är bra. Köp den!
Och Reportern som hade kommit på en så strålande idé: Gör i ordning ett
batteri frågor som kan användas på så gott som alla artister. Njut sedan av
hur varierande svaren blir.
Hans problem: Rockartisterna verkar ha enats om ett svarsformulär och
förberett det. I framtiden kan alla journalister och artister byta lappar
med varandra, så slipper dom allt ovidkommande tjafs omkring.
Rockartisternas problem: Om dom ställer upp på intervjuer så blir dom
kändisar som förväntas uttala sig om allt möjligt. Om dom inte ställer upp
blir dom hemliga och myt-upphov vars minsta vardagliga yttrande görs till
visdom.
Imperiet är inga övermän, inga personer som sitter inne med alla svar, dom
pratar fotboll Sverige - Tjeckoslovakien och imiterar Max von Sydow som
Karl-Oskar precis som alla andra.
Men dom är kanske ett speciellt rockband, även om dom ännu inte nått sin
topp. Det var det speciella som Thåström försökte skaka liv i en
fredagskväll i Fittja.
Fittja, fredag
Han börjar konserten rastlöst, springer fram och tillbaka över scenen,
lyssnar med örat mot PA:t och går med snabba kliv mellan medspelarna.
Rastlösheten och otåligheten ökar ju längre tiden går, när det märks att
det här gigget inte kommer att gå till historien som ett av Imperiets bästa.
Alla förväntningar som byggts upp inför turné-debuten...all lagrad osäkerhet
som kommer ut och som förstärker känslan av att man bara slår huvudet i en
vägg på ungdomsgården medan ungdomarna förstrött tittar på.
Thåström är klädd i brun kavaj och bruna byxor, det skulle kunna vara dom
Karl-Oskar hade till söcken där i Minnesota, men Thåstörm har naken
överkropp under den brunrandiga, som döljer en tatuerad lilja på skuldran.
Han har sparkat av sig dom lappade svarta gympadojorna med A-fyllda stjärnor
och går barfota sina allt snabbar ruscher över scen.
När konserten går mot sitt slut tar han i än mer, rösten far upp mot höjder
den aldrig var tänkt för, han tänjer på ramarna och tonerna träffas med hesa
skrik som river loss betongputset från aulans käckt dekorerade väggar.
Thåströms ögon är som svarta hål, han stirrar maniskt hotfullt på dom
närmaste åskådarna som ryggar tillbaka för den nästan fysiska kraften i han
ansiktsuttryck. Det är krönet på en uppladdning som började många timmar
tidigare.
- Kraften på scen...det gäller att förmedla en stark känsla och för det
behöver man väl inte hoppa omkring. Man måste ha utstrålning och säkerhet.
Det går inte att komma upp och tveka...stig upp på scenen och HÄR ÄR JAG!
Det är jag som bestämmer. PANG. Här har ni mig - take it or leave it. POWWW.
- Det är inget man kan öva sig till. Det måste bara finnas där...här är jag.
Haja det! Osäkerhet...det är oproffsigt. Det får man spara till privatlivet.
- På scen är definitivt den tidpunkt i livet när jag känner mig tryggast,
säkrast. Jag får ut så mycket energi så...jag borde vara sneare över huvud
taget. Jag känner apati ibland. Det tror jag beror på att jag får ut så
jävla mycket på scen...det är nästan för tillfredsställande.
Joakim "Pimme" Thåström har spelat i ungefär tio år. De första banden i
Rågsved hette Early Midnight Blues Band och Helt Sonika, men det var med
Ebba Grön och en gitarr i handen som han blev...Mr Hyde! Den naturligaste
svenska rockkraften som bara Lundell kan mäta sig med. Åtminstone på dom
rätta dagarna.
Dom rätta dagarna är han också en av dom bästa rocktextskrivarna. Men han
håller på länge med orden till låtarna, och när en lyckad formulering dyker
upp spar han på den.
- Då är jag jävligt glad när jag kommit på något sådant . Ibland är det
bara två textrader som utgångspunkt, eller en idé. Men jag är så begränsad
att jag inte kan styra hur texterna blir, det kan barka iväg åt något håll.
Jag är ingen ordkonstnär som Lundell, kan inte bestämma hur formuleringarna
ska bli. Dom texter jag gillar mestvär beskrivande, målande, ofta
vardagsskildringar som The Jams "Down in the tube-station at midnight" eller
några av Springsteens låtar. Men vadå...man diggar jävligt ofta musik med
dåliga texter, men sällan bra texter med dålig musik.
Han gestikulerar mycket, understryker meningarna med knytnävsslag och
grimaser, stora svepande gester eller trötta axelryckningar. Det var
Thåström och Stry som började med Rymdimperiet som ett lekprojekt, för
låtar som inte passade inom Ebba Gröns ramar. Namnet tog dom efter
Stjärnornas krig-filmen, det var mest på kul. Och när det inte är ett kul
namn längre...man vänjer sig.
- Jag vill att Imperiet ska vara...Vilt och Vitalt. Det ska vara jävligt
bångstyrigt, jordnära, skitigt...inte göra precis vad alla andra band gör.
Men det är förstås inget man planerar, det blir vad det blir, dom
strömningar som finns i gruppen.
Det är nu dom ska bevisa det.
Spelningen i Fittja är den första på en sex veckor lång turné. Ett par dagar
innan har Thåström lyssnat ordentligt på skivan och till sin lycka tyckt
att den...är jävligt bra. Det kändes kanonskönt, för själv är man sin värsta
kritiker.
Nu står han på scen, med gitarren i hand, den gitarr som dom där första
giggen med Ebba fick honom att känna...det kom något i ryggraden och sa
bara...krasch. Ikväll kraschar det inte så mycket.
Det blir ändå ett extranummer. Thåström spottar ilsket fram dom engelska
raderna och tittar vildsint på publiken. Han slår hårdare på gitarren.
Hårdare. Hårdare. HÅRDARE. Strängarna går av, han slänger gitarren som
ligger tjutande kvar på golvet, han vrålar in i mikrofonen och välter
mikrofonen och tar nästa mick och brölar in i den och larmet fortsätter
och dom andra inleder ett sätt att avsluta låten och Thåström fortsätter
provocera oljud ur elektroniken medan den lilla publikskaran storögt tittar
på.
Dom fyra andra i Imperiet slår slutackorden och Thåström försvinner genom
ett draperi med den stränglösa gitarren i handen.
En städad låt på kassett tonas snabbt ur PA:t.
Fittja, natten till lördag
Bortifrån en annan ände av lokalen sjunger Prince "1999" på lagom volym,
medan reportern plockar ihop sina papper och intryck. Kvar finns bilderna
på näthinnan, men orden...ord, ord...vad beskriver dom. "Har jag sagt att
vi skulle spela mer på fritidsgårdar? Det måste vara bland det dummaste man
sagt nån gång. Det är det tristaste. Fritidsgårdar är så stela, det finns
ingen respons från publiken eller dom som tagit dit en, sa Thåström några
dagar tidigare.
- Vi kanske har sagt att vi ska spela där nån gång. Man kläcker ur sig så
mycket.
Jo, man kläcker ur sig så mycket.
Och kvar...när orden inte gäller eller åsikterna bytts eller tiderna
förändrats finns musiken. Bilderna. Så kanske skulle Reportern ta och
försöka få TV att fatta att det är en film som borde göras.
Den kunde t ex börja med en sekvens från "Konstgjorda Pompe" när Sonya
Hedenbratt sjunger: "Rågsved / åtta trappor / fyra rum..." och SCHMOK
växlar bilden till betongen och plötsligt en scen där en röst räknar in
1,2,3,4 och Gurras trummor och Krilles bas hittar varann, Strys gitarr mal
igång ett danskomp som han säkert klarar av och Perres saxofon prövar sig
på ett beprövat riff medan Thåströms ögon spärras upp till hårfästet och han
dansar fram till mikrofonen och bara måste hålla kvar huvudet med båda
händerna mot tinningarna medan texten tar form i munnen och Imperiet är ett
och Imperiet hittar sin avvägning mellan garageband och etablerade veteraner
på att ge rocklyssnare sällsamma upplevelser och...
|