MONKEY PHACE

17 garagelåtar på engelska. Ett par av låtarna har figurerat som Veckans mp3 men här i helt nya inspelningar. Beställ plattan för endast 80 kronor. Det går givetvis bra att samtidigt beställa andra plattor. Kolla här för övriga skivor.

1. I´m OK |text| |ackord|
Jag la den först på albumet för att det kändes som att den rusar fram som en galloperande elefanthjord. Att den gör det är mest en slump. Jag gillar det oproffsiga sättet att jobba på. Hela det här albumet utgår ifrån devisen: Endast en tagning. Eller: Behåll det enkla. Låt slumpen härja fritt. Det ska vara klart på 2 månader, osv. Det gjordes i den andan, en annan gång kanske jag gör det på ett annat sätt (antagligen). Med förstoringsglas kanske man kan spåra lite Stones i den här sången.

2. Blackmail |text| |ackord|
Egentligen borde den här sången heta Blackmail 2, eftersom att det är ett jam på en ackordföljd som också har en annan melodi som jag alltså inte har använt än. Jag satt mitt i natten och jobbade och loopade dom 8 takter som innehåller ackordföljden. Sångmelodin och texten tillkom alltså på samma gång och jag har behållit orginaltagningen som den är. Sen gjorde jag en låt av det. Texten kan jag inte, dvs vem som helst kan ta ut den lika bra som jag kan.

3. Pale Blue Freak |text| |ackord|
Det här är en uråldrig sång som jag spelade med mitt allra första rockband, Riot, jag har förvisso bearbetat den en del, men det mesta är kvar sen den tiden. Texten har jag inte behållit så mycket av, vilket antagligen är bra. Det var en snubbe som frågade mej om jag ville göra nåt för Blådårar 2, och då erbjöd jag denna sången, fast med svensk refräng (jag e en vit o ljusblå freak). Men han avböjde och ville hellre ha en svensk version av D.R.W som jag också la med på min demo CD. Så herrens vägar äro outrundliga.

4. Everybody |text| |ackord|
Eller Djupt i smoggen som den heter på Utanför eden. Men jag använde bara versen, och struntade i refrängen, den kändes överflödig. Everybody var det ord jag använde orginalt när jag skrev sången, och det känns bättre än det svenska.

5. Flying |text| |ackord|
Jag har en stor passion för Cramps Human Fly alternativt Garbage Man, och det märks i denna sången. Jag tror dessutom att det har märkts i andra sånger också, bla Sveriges Barn. Men i denna är det väldigt tydligt, övertydligt? Copycat varning? Nå det ger jag fullständigt fan i. Man klarar sig inte helt utan återanvändning, och dessutom är det kul.

6. Open up your eyes |text| |ackord|
Den här har en ackordföljd som jag inte brukar använda så värst mycket, jag tycker den är lite svår att handskas med, kanske för att den är så klassisk. Annars är sången ganska ny, och vi brukade spela den med WildSmoke när vi hade replokal.

7. Device H |text| |ackord|
Vad som framförallt är intressant med denna sången är att jag bara gjorde en enda sångtagning från början till slut, och det var också innan jag hade en ordentlig text, alltså mest bara en test. Jag hade några fraser liggande och en del annat som jag funderade på innan jag gjorde tagningen, men annars är det improviserat textmässigt och melodimässigt. Det är sånt här som är roligt att göra, och som jag inte kan göra på svenska.

8. Doves |text| |ackord|
Country Music, med distat fotstamp och honkytonk piano. En av dom nyaste sångerna på detta album, men den säger ingenting om nån framtida inriktning. Alla skivor bör ha en countrysång, man blir så fint avslappad då. Jag var glad när jag bestämde att den skulle komma med på det här albumet, och det får väl räknas som en bedrift.

9. Sadie |text| |ackord|
Sån där Roy Orbinson pop, som jag försökte få andra att spela in. Jag höll på lite med det i början av nittiotalet, ganska misslyckat. Men en del musik blev ändå värt att låta få ett vidare öde, så här e det. Smörigt men lite charmigt i sin totala brist på ambition. Sadie heter förresten en låt med Hounddog Taylor, som jag gillade väldigt mycket nån gång i mitten av sjuttiotalet, på den tiden när det knappt fanns nån bra musik alls, innan punkvågen.

10. Monkey Phace |text| |ackord|
I mitt tycke en välkonstruerad text, alltså utifrån ett fiffighets kriteria. När jag skrev på svenska "konstruerade" jag alltid texterna, mycket förnuftiga och genomtänkta. Nu försöker jag lämna det hantverket, åt andra mer motiverade människor, så jag kan pyssla med totala meningslösheter. Att låta stundens ingivelse och inspiration styra innehållet.

11. Church of medication |text| |ackord|
BoDiddleyGospel ville jag att det skulle bli, och kanske blev det de också? Ett hopkok av lånade textrader och riff. Först hette sången Western Church of Medication, men det fick dåligt plats på omslaget, så jag kortade ner det. Andy Pierce, som spelar gitarr på Paradise, tycker att det låter bättre nu, efter nedkortningen. Men vad tycker ni?

12. Shalalalady |text| |ackord|
För längs sen när Garbochock spelade den här sången hette den Allt om stripporna, vi spelade den en gång live, på AF;s källarsal, och det var hösten 1980. Visserligen bestod sången då av många fler delar, av vilka jag har rationaliserat bort nästan allt, utom ett riff. Så nu är det bara 2 ackord kvar, möjligtvis 4. Jag är nämligen inte helt säker på om det är dur eller moll, refrängen är helt säkert dur, men versen? Pettitesser, man behöver bara gå ut där och göra det. Det är allt. Och hur man sen stoppar dom här flosklerna, det kan inte jag svara på.

13. Paradise |text| |ackord|
Gene Vincent for dead president. Och denna sången är i högsta grad oseriös. Jag ägnade en eftermiddag åt det, och vi drack öl, oh sooom vi rögade, och sen drack vi öl. Raggarna som tyckte att jag skulle ha po flabben, kommer ändå inte att förstå, inte detta, och inget annat heller, aldrig nånsin, tyvärr. Förresten så misstänker jag att dom inte är ensamma om det, tyvärr.

14. Southern World |text| |ackord|
En gång i tiden var denna sången en del av Reverberation Nation (PLP), som ett stick nånstans i mitten. Men sen strök vi det, eftersom att det var helt och hållet onödigt. Så jag hakade på ett CCR riff, och gjorde filmmusik av hela soppan. Och det var ju bra det. Som sagt, man vet inte riktigt vad som poppar upp ur skolästen.

15. Snowfalling |text| |ackord|
Varför är där ett konstigt instrumentalt parti i mitten av sången? Jo därför att jag ett tag ville "låna" av Small Faces och deras Lazy Sunday, och där finns det ett sånt parti. I övrigt finns det nog inte så många likheter.

16. AahAhaAnAah? |text| |ackord|
Okej, jag erkänner, här fortsätter Roy Orbinson och Everly Brothers att spöka och ställa till det. Och hur man aldrig blir fri. Den musiken och en del Kingston Trio (och annan amerikansk popfolkmusik), tillhör mina tidigaste musikaliska minnen och möjliga influenser. Min familj ägde en del såna skivor, som jag lyssnade på när jag var 6-7 år gammal, innan jag blev helt uppslukad av Beatles Rubber Soul. Beatles själva är ju också tydligt influerade av Buddy Holly, Everly Brothers och säkerligen också Roy Orbinson plus så klart, en massa annat. Men saken är att jag fortfarande tycker att en del av det där är bra, trots att det är fruktansvärt mossigt och gameldags.

17. LG Tower Blues |text| |ackord|
Det är ytterst sällsynt att jag samarbetar med någon när det gäller texter, men det hände med denna. I somras satt jag på en krog(utomhus), när det kommer en snubbe, som jag knappt hade träffat innan, och sätter sig vid bordet. Sen föreslår han att han kan hjälpa mej med texter, okej, hmm, Ok sa jag, då drar vi igång omgående. Så jag började sjunga sången där på trottoaren, acapella, och han började skriva ner meningar, i en rasande fart, på små lappar. Resultat av det hela var att jag fick texten klar snabbare än vad jag hade räknat med. Så tack Rainer för ett bra samarbete! Samtidigt var det första gången som jag har varit nyttig på en krog.