Nytt album ute nu!

För första gången på över 12 år är Stry tillbaka med en skiva med nyinspelade låtar på svenska. På plattan trängs totalt 13 låtar som under åren blivit liggande eller inte platsat på tidigare skivor. Här har dock låtarna fått ny kostym med nya arrangemang och också delvis nya texter. Arbetet med skivan, som är inspelad på lite olika ställen i Malmö, har pågått i perioder och startade för över ett år sen. Bland medmusikanterna märks bl.a tidigare Wildsmoke-medlemmarna Christer Nilsson och Peter Gardewall. Även Wilmer X skinnplågare Sticky Bomb är med på ett par spår. Trots att ett par skivbolag visat intresse att släppa skivan väljer Stry att göra det på egen hand.

1. Varför lever du |text| |ackord|
Varför lever du skrevs nångång i Garbochock och vi försökte spela den redan då. Textrader som "mental attack på blanka skal" och "villorna vid vägens slut" funkar bättre nu än vad det gjorde då. Precis som att jag inte borde gjort den låten då utan snarare nu. En del andra låtar på den här skivan känns konstiga att sjunga på grund av att texterna skrevs för så länge sedan men den här tycker jag dock funkar på så vis. Den spelades in första gången till "Stry & Stripparna sjunger stulna sånger" men blev då en ganska misslyckad version tycker jag. Den gick ganska snabbt vilket var lite onödigt. Vi höll även på med den runt Utanför Eden men vi fick inte till den då heller. Även då gick den för fort och sen har låten har hoppat fram och tillbaka men nu är jag väldigt nöjd med den. Det är också därför den ligger som första låt på skivan. När det gäller arrangemanget så är det som med många andra låtar, de är halvplankade från annat håll. Här har jag lyft bas/trummor-kompet från en sång. Det får ni själva lista ut varifrån det kommer.

2. Mustang |text| |ackord|
Mustang är till större delen en tre-ackordslåt vilket inte är helt vanligt att jag lyckas med. Jag tror jag tänkte vid tillfället när jag skrev den att jag skulle just göra en treackordslåt. Nu kom det ju in ett fjärde på slutet men det är nog en treackorade i alla fall. Lite Clash och REM inspirerad tror jag. Den skrevs i slutet av 80-talet och jag spelade in en version i samband med Plastålektrik. Den kunde kommit med där om det blivit en dubbel-Lp som jag ville. Titeln Mustang kommer ifrån att jag under den perioden var jag ganska inne på bilar. Jag hade inte ägt en bil sen jag var 18-20 men då köpte jag en mest för att kunna köra omkring i Skåne och bara flumma omkring. Texten handlar lite om det och om att se positivt på saker. Det är nog den mest positiva låten på den här skivan.

3. Vafan! Slöseri |text| |ackord|
Vafan slöseri är verkligen en gammal sak. Åtminstone versen. Den spelade till och med Riot och jag kan avslöja att det är faktiskt inte jag som skrivit ackorden till versen. Det var Sven Kruse som spelade gitarr i Riot som kom upp med det där. Så jag har tackat honom på omslaget för den stölden även om jag sen gjorde sångmelodin. Refrängmelodin skrev jag i mitten av 80-talet och även mittdelen tillhörde förut en annan låt som jag stoppade in där. Man kan säga att textmässigt hänger det inte alls ihop och från början sjöng jag inte det där med Misstag. Just den texten är helt nyskriven medan den andra texten är från mitten av 80-talet. Det är en ganska svart text det här med att jag är ett misstag och allt. Och vad betyder det? Det tänker jag inte avslöja. Nu när jag spelade in den så tänkte jag att den skulle bli så primitiv som möjligt. Jag ville att den skulle vara naiv på nåt sätt.

4. 15årssjäl |text| |ackord|
15års själ är också en gammal låt som först hette 15årstjej och spelades av Kriminella Gitarrer. När jag gjorde den här senaste versionen blev jag faktiskt väldigt, väldigt nöjd med hur det lät och hur texten blev. Jag lånade lite av den gamla Krim Git och sen gjorde jag en annan grej till. Det var väl lite därför jag döpte hela skivan efter den låten. Det handlar lite om det här om tidsförskjutningar. Vad är sen? Vad är nu? Kan man veta det? Kanske kan man det, men lite förvirring mår man bra av. Jag spelar all gitarr på den här och jag tänkte faktiskt lite på bob hund när jag gjorde det även om det blev lite Metallica i sista versen. Gitarrmässigt spelas det inte likadant i någon av verserna, alla är olika konstruerade gitarrmässigt vilket är ganska intressant. Bas och trum-arrangemanget är influerat från en gammal poplåt som heter "She is beyond good and evil" med the Pop Group vilket är en av mina absoluta favoritlåtar. Top fem alla kategorier. Sen smetade jag över det där med gitarrerna. Massor med gitarrer, åtminstone fyra stycken. Sen är jag speciellt nöjd med körerna på tredje versen. De körerna är det enda som är kvar från de tidiga demoversionerna som legat ute på hemsidan. Det är Sticky som spelar trummor på den här vilket är intressant eftersom han också spelade trummmor i Krim Git när vi spelade 15årstjej.

5. Gycklare/Gränsland |text| |ackord|
Gycklare/Gränsland är en hopslagning av två låtar. Vi skrev och spelade detta nångång redan i Garbochock men eftersom det är så bagatellartade grejer så blev det aldrig inspelat i studio. Gränsland är ju dock med på Heartworks Live 2000 som inspelad live från Garbochocks sista spelning. Avslutningen på den här låten kom till i samband med att jag skulle göra en vinjett till en serie av barnprogram. Orgelslingan på slutet kommer därifrån och det är också den biten på låten som jag är mest nöjd med. Vet inte om den är positiv eller svart, kanske både och, vilket är ganska bra i såna fall.

6. Allting E mitt |text| |ackord|
Tror att den är lite inspirerad av Stone Roses, vet inte om det märks men det är lite Manchester över den. Den berör lite relationen till min son Kalle som jag älskar väldigt mycket. Speciellt dom raderna i versen. Den skrevs i början på 90-talet och var med på en demo som jag skickade till Amalthea efter jag gjort Plastålektrik. Refrängen är ganska ironisk och corny egentligen, och handlar väl om nåt slags storhetsvansinne. Versen och refrängen är ganska avgränsade från varandra.

7. Dumma laget |text| |ackord|
Dumma laget är ett roligt uttryck som Kalle använde, det fanns ett snällt lag och ett dumt lag. Det är ju en syn på livet som barn kan ha. I själva verket är det väl inte så enkelt och därför är det en ganska ironisk låt. Den handlar lite om att alla vill vara så tuffa också. Musikaliskt är den väldigt enkel och oambitiös plus att det är en Mr Tambourine Man rip off. Jag skrev den i den vevan i början på 90-talet när jag var Byrds-freak. Den här låten var också med på den demon som Amalthea fick.

8. Quantarola |text| |ackord|
Quantarola är ytterligare en Kalle-grej. Han sa det ordet vid nåt tillfällle och jag tyckte lät så märkligt att jag skrev ner det. Jag vet fortfarande inte vad det betyder. Titeln har ju ingenting med innehållet i låttexten men jag tycket det var ett bra namn. Själva låten skrevs nångång under Garbochock. Jag minns att jag hade köpt några nya mickar som jag skulle testa så jag satte mig med akustisk gitarr och så kom de här ackorden. Jag skrev den rakt av och jag har nog kvar kassetten här nånstans. Jag erbjöd även låten till Lolita Pop men de tyckte nog inte den var tillräckligt bra. Spelade in en version i samband med Laddat lugn men den kom inte med där. På den här nya versionen är jag väldigt nöjd med körerna på slutet.

9. Mannen som åt Moskva |text| |ackord|
Mannen som åt Moskva spelade Besökarna men i en helt annan version. Från den är bara lite av refrängen kvar. Skrev även versmelodin under den tiden men då satt den i nån annan låt. Refrängen förbättrades nångång på 80-talet och texten skrev jag för länge sen förutom andra versen som jag skrev jag helt nyligen. I första versen, som är gammal sjunger jag "Du är avskum # 1" och nu i den nyskriva andra versen har jag ändrat det till "Jag är avskum # 1" och det symboliserar lite på vad som hänt under den här tiden. Att jag har blivit mindre angelägen om att anklaga andra för dumheter utan snarare vill syna mig själv och ta reda på vad jag är för en rackare. "Pillermammans sommarlov" är en väldigt bra mening och så spelar Christer väldigt bra gitarr på den här låten, helt utflippad Jimi Hendrix-gitarr.

10. 2002-03-21, nångång på förmiddagen |text| |ackord|
Ytterligare en väldigt gammal låt som är ihopbyggd av två låtar, refrängen är från ett håll och versen från ett annat. Namnet Ann Mari kommer från en klasskompis på gymnasiet men det handlar inte alls om henne. Den handlar inte om nån specifik person alls, vilket det sällan gör i mina texter. Anledningen till att jag sjunger låten i falsett är att refrängen är så löjligt fjantig att ska man sjunga nån sådan stupid grej så måste man freaka till det annars blir det helkonstigt. Anledningen till titeln är att just den dagen spelade jag in gatuljud genom mitt fönster. Det ligger där nånstans i sörjan. Man kan höra det ganska bra på slutet.

11. Natten är lång |text| |ackord|
Jag var väldigt missnöjd med hur den här lät med Babylon Blues även om det var mitt eget fel att den lät så som den gjorde. Därför ville jag göra en ny version och sen passade jag på att ändra texten en smula. Den här versionen är mycket bättre än den tidigare och det finns inte så myckat mer att säga om den. Det är väl nån blandning av Rembrants, REM och Eagle Eye Cherry kanske. Babies har också gjort en cover på den en gång i tiden.

12. Vansinnigt under |text| |ackord|
Vansinnigt under är också en gammal Besökarna låt. Tror till och med att Kriminella Gitarrer spelade den nån gång. Jag var väldigt nöjd med den då och jag kommer ihåg att den var svår att få till. Vansinnigt under är ett flummigt yttrande som kan betyda många olika saker. Textmässigt har jag ändrat många gånger under årens lopp. Ett tag försökte jag få den att låta som "I had too much to dream last night" med Electric Prunes och man kan nog höra lite av den nånstans.

13. Besökarna # 4 |text| |ackord|
Besökarna spelades med Besökarna. En konstig låt där det fanns ett riff och massa mellanspel med olika ackord. De olika mellanspelen plundrade jag senare till andra låtar. Utifrån Besökarna # 1 finns det säkert fyra-fem låtar. Jag håller inte ordning på det men denna versionen håller ju fast vid riffet mest. Den här låten är nog den jag gillar mest på den här plattan. Riffet i sig var nångång för länge, länge sedan, ett försök att ta ut Satisfaction. Jag var dock så urusel på det att jag fick de här tonerna istället. Jag är bättre på att ta ut låtar nuförtiden, vilket är synd på ett sätt för då kanske man aldrig kommer på såna här riff igen. Några textraderna i versen är lånade från Rom 250 år e.Kr.